mannentalar.blogg.se

Bara sjukt less idag...

Kategori: Allmänt

Ni vet när man vaknar upp vissa dagar så kan man känna att "låt mig somna om bara"? Så har jag känt idag i stort sett hela dagen. Jag ifrågasätter det jag jobbar med på alla sätt, vem gör jag det för? Varför gör jag det jag gör? Vem vinner på det jag gör? 
 
När fredagen kommer är jag ibland så sjukt trött så jag orkar knappt ta mig hem, det är liksom ingen överdrift utan det är verkligen så. Frun sa till mig i fredags att det börjar bli dags att fundera på vad det är jag sysslar med, hon sa att hon riktigt ser hur jag kroknar ibland. Jag älskar verkligen ungdomar på alla sätt, jag vill kunna hjälpa till överallt, det kan också vara det som är själva momentet som får mig att krokna. När söndagen är här känner jag att börjar bli mig själv igen, tröttheten försvinner bara för att återkomma ca en vecka senare. Söndagkvällar innebär ofta huvudvärk dessutom. 
 
Det som också får mig att fundera över mitt yrkesval är att de som verkligen brinner för det de gör är ganska lätträknade. Det är verkligen något som får mig att fundera mycket, hur kan man välja det yrket om man inte vill arbeta hårt? I mitt yrke så har man ett oerhört stort ansvar mot redan utsatta människor, jag förstår inte att man kan sätta rättssäkerheten i gungning genom att vara hemma i tid och otid. Eller genom att man väljer att göra det enkelt för sig på alla sätt, det kan innebära att en del får arbeta häcken av sig medan andra sitter och "inte orkar".
Om jag fick bestämma så skulle jag bli lite "moderat" i tänkandet när det gäller anställningar inom vissa grenar.
 
Där jag tänker att man borde vara mer "moderat" är yrken där man har ansvar för andra människors liv och/eller livssituation. Jag skulle vara noga med att provanställa på sex månader, om det inte fungerar så skulle personen få gå genast. Jag skulle kräva att personen hade småbarn oavsett man eller kvinna så är kravet att om personen ska arbeta hos mig så är det delad vab med sin partner. Vid många sjukskrivningar så är det genast rehab, tillsätta de resurser som finns tillgängliga för att få arbetet att fungera. Jag skulle höja lönen avsevärt för de som arbetar hårt och verkligen visar att de gör ett bra jobb.
 
Om det skulle fungera? Ja jag tror det, jag tror att det måste se ut så inom vissa yrkeskårar och utan att säga att ett yrke är bättre än något annat så kan jag väl säga att det tusen gånger lättare att hitta en kassörska till coop än en personal till ett yrke som ansvarar över människors liv. Återigen, jag är less idag, jag är less på att behöva göra allt som många andra inte vill göra, jag är less på människor som är sjuka i tid och otid och jag är less på att bli behandlad som något som katten släpat in från bakgården.. Finns det nåt hopp kvar då?? Svara du!! 
 
// J
 
 
 
 

Kommentarer

  • jessica säger:

    Jag hävdar att det går att jobba både deltid och vabba utan att det drabbar vare sig kollegor eller sig själv. Det handlar om resurser och arbetsledning. Kom ihåg att det är ett arbete och inte ett kall!

    Svar: Jag skulle nig mer se det som ett viktigt arbete där personal bör vara på plats! Det enda man kan klandra arbetsledningen för är att det inte läggs tillräckligt med krut på att anställa rätt personer! Det handlar om människor som redan från grunden har det dåligt, det handlar om att bibehålla rättssäkerheten i första hand!
    Jake Sully

    2013-04-22 | 21:06:47

Kommentera inlägget här: