mannentalar.blogg.se

Påskhelg...

Kategori: Allmänt

Långfredag morgon it is, jag har precis ätit frukost och sitter i soffan och skriver, klockan är ca 09:00 och någon galning har redan börjat borra och spika i väggarna. Han borrar på ett sätt som om han har en ljuddämpare emellan,  det är sådär lagom störande, jag får samma känsla som om någon hela tiden pickar mig lite på ena armen samtidigt som jag försöker koncentrera mig på annat. Jag känner hur det kokar i mig, hur fasen kan man hålla på sådär såhär tidigt en söndag morgon?! Ett tag kände jag att jag ska gå ner till grannen och placera hammaren han har någonstans där solen inte når fram men sen slog det mig att vi faktiskt ska ha en påskfest här hos oss imorgon påskafton. Imorgon kockan 18:00 blir vi ca 20 personer här, maten är mexikansk och temat är punk, gissa vilket drag det blir, när jag skruvar upp ljudet på "God save the queen" för femte gången kommer jag att tänka på min ljuddämpshamrande granne!! Payback!! 
 
Visst är det skönt med all ledighet nu i påsk, det är inte så många som vet vad ledigheten egentligen kommer sig av. Jag menar, alla vår stora ledigheter beror ju på att vi bor i ett kristet land, idag exempelvis är det långfredag och om jag inte har helt fel nu så är det dagen då Jesus spikades upp på korset. När jag var grabb så var alla och då menar jag alla kiosker, affärer och ja till och med bensinmackar stängda, då var det verkligen lååååångfredag! Snacka om att man gjorde ingenting!! Utvecklingen har gått framåt måste jag säga, religionen suddas ut mer och mer medan vi behåller högtiderna, man hör ofta människor klaga på kristendomen men ingen klagar på högtiderna för då får man sitta hemma och äta buffeer och dricka vin till man spricker. Vissa väljer att banka i väggen med en ljuddämpande hammare, IDIOT!! 
 
Kristendomen är ett märkligt fenomen, jag minns att vi hade kristendom som ett ämne när jag gick i skolan, just nu känner jag mig som en farbror på 120 år som berättar om hur världen såg ut innan bilarna uppfanns. Riktigt så gammal är jag inte än iallafalla :-). Jo det jag skulle berätta var att det var så naturligt tidigare, alla skulle konfirmera sig, alla skulle döpas i kyrkan osv. Idag kan man välja bort att betala kyrkskatt, man kan välja att gifta, döpa och skilja (?) :-) sig borgerligt! Jag har också hört att man kan välja att bli begravd utan kyrkans inblandning. Där går ändå gränsen för mig, jag är ingen djupt kristen person men jag känner ändå att jag upplever ett visst lugn när jag besöker en kyrka. Jag har befunnit mig i situationer som fått mig att be på ett ganska naturligt sätt, senast  nu när min mor gick bort. Jag vet inte vad som händer när vi dör men jag skulle inte våga utmana genom att ta avstånd från kyrkan och bli begravd i en blomsterrabatt utanför Friskis och Svettis eller på en åker utanför Älmsta (Hua). Tänk om det ändå står någon där och lotsar en vidare när man dött, de som inte förvägrat kristendomen får en trevlig färd medan de som som begravts i en dyngstack hamnar hos alla andra icke troende, där kanske man återföds till en daggmask i Bengali eller tänk er att återfödas som en kamel?!?! Vilken ångest, undrar om det inte är därför de skriker så ångestfyllt? Det är Kalle från Vetlanda som återfötts och hamnat i Egypten för att han vägrade betala kyrkskatt!! Vilket fruktansvärt läte kamelerna har, bara tanken får mig att be flera gånger om dagen! 
 
Nu ska den här mannen bege sig ner till affären, jag ska handla mat som vi ska tillaga imorgon på festen. Det finns ingen som är så effektiv som jag när jag handlar, min fru brukar säga till mig att när hon behöver titta och fundera över vad hon ska handla så lämnar hon mig gärna hemma. Hon blir liksom trött på mig och säger att jag stressar mig igenom affären, jag kallar det för effektivitet! När jag handlar har jag också en så kallad scanner för då blir handlandet oerhört mycket effektivare, det finns dock en nackdel och det är när det blir avstämning. Det finns inget som får mig så ilsken som när det blir avstämning, jag vet inte vad som händer med mig men jag går banne mig i affekt och jag kan inte hjälpa det! Jag hatar avstämningar!! hehehehe.... När jag ändå är inne på hata så finns det en sak till som får mig att bli ilsken när jag handlar och det är när man ska ställa ner de välfyllda kassarna som man bär på. Vad händer? Jo, så fort man ställer ner dem så faller de, alla runda burkar rullar ur, äpplen och tomater ligger överallt antingen på golvet inne på affären eller i baksätet på bilen. Ska det vara så svårt att tillverka kassar som har en flat botten? Ska det vara så svårt att få en kassjävel att stå när man fyllt den med varor!?!? 
 
Som avslutning vill jag bara önska er alla en glad påsk och konstatera, det kan inte vara lätt att vara jag :-).
 
// J
 
 
 
 

Kommentarer

  • mickis säger:

    Du kanske skulle prova pappåsarna?

    Svar: De går ju bara sönder!!! Been there, done that!!
    Jake Sully

    2013-03-29 | 15:36:45

Kommentera inlägget här: