mannentalar.blogg.se

Hur är det att vara kvinna??

Kategori: Allmänt

Jag brukar tänka så ibland och anledningen till det är nog att jag först pluggat tillsammans med kvinnor/tjejer på socialhögskolan i 3,5 år. Under tiden medan jag pluggade så arbetade jag med socialt arbete och nu idag arbetar jag på ett socialkontor, inom min bransch så är det övervägande kvinnor som arbetar. 
 
Det är minst sagt spännande på många sätt, varje vecka är det någon som är lite extra trött, då bjuds det på choklad i olika former på fikarasterna. Som man går jag runt och tänker vilka godisgrisar de är medan mina arbetskamrater "kvinnorna" tittar lite överseende på varandra med en förstående blick. Ibland kan jag tänka att varför är de inte skapta på ett sådant sätt att alla har den där veckan samtidigt? Då kan det bjudas på en chokladbuffe utan dess like i en veckas tid, efter det vilas det i tre veckor, det blir lite grann som intervallätning. Vad beträffar humörsvängningarna är jag högst osäker på om jag skulle vilja vara där den veckan!? Höjdpunkten är när man kommer hem från jobbet och frun tittar på en med ledsna ögon och säger, "tycker du att jag är tjock"? O herre jesus....
 
Vad gäller sex så är det så tydligt när man är på en arbetsplats som består av kvinnor att sex inte bara är sex. Helt plötsligt bjuds man in i en värld som består av att avla barn. En efter en kommer de med magen i vädret, andra sitter och pratar öppet vid fikat att det inte blev några barn för nu kom mensen, som man är man ovan vid det, det är på nåt vis skillnad mellan att bara ha haft sex eller ha haft sex för att bli gravid. Som man har det alltid varit otroligt enkelt med sex, vi killar har liksom en radar för när det gäller sex, lite grann som tjejer har för choklad. Jag tänker som så att när en tjej kommer överens med sin man/kille om att de ska skaffa barn så har de två helt olika inställningar till sexet som finns inblandat i det. Tjejen tänker nog ofta att nu ska det avlas barn medan killen tänker att nu blir det åka av. Jag tror inte att vi killar någonsin kommer att förstå hur det känns att vara en tjej/kvinna som vill bli gravid. Medan hon har sex i ren panik utan att bli gravid så åker vi med och hoppas på att hon aldrig blir gravid för fy fasen vad det blir åka av nu! Ett annat exempel är när man lyssnar på killar som berättar vad de skulle göra om de vaknade upp en morgon och upptäckte att de blivit en vacker kvinna under natten. De flesta svarar att de nog skulle låsa in sig i sovrummet och leka doktor i några dygn framöver, jag är inte säker på att en tjej skulle göra samma sak :-)
Om någon av er som läser tänker annorlunda kan ni väl skriva ett meddelande här! 
 
Det jag saknar som man är kvinnors oavbrutna vilja att ge varandra komplimanger, om de menar vad de säger till varandra låter jag vara osagt men de tycks se minsta förändring hos varandra. Om någon klippt luggen så ser hela socialkontoret det genast, och de ger komplimanger, jag ser inte ens om frugan möblerat om när jag kommer hem från jobbet... Jag blir lika svettig varje gång när hon frågar om jag ser vad hon gjort hemma, en gång chansade jag på att hon bytt gardiner i vardagsrummet, då fick jag genast veta att de hängt där i flera månader, hur ska jag veta?? Hur gör ni??
 
Det är i stort trevligt att arbeta med kvinnor, jag gillar den värme de ändå ger varandra, det jag inte riktigt gillar är deras sätt att gå samman om jag som man har en åsikt som de inte håller med om. Helt plötsligt blir jag en katt bland hermelinerna, nu ska jag bara vara tyst och om någon blir sur så kan hon banne mig vara sur i månader!! När man jobbar bland män så är det ofta konfikter och hårda ord, vi står ut med varandra på ett sätt som kvinnor inte tycks göra. När vi haft våra bråk så skakar vi hand med varandra och går vidare som inget hänt, det är på ett sätt mycket högre i tak, här är det ok att vara öppen med sina åsikter, här är det ok att ha olika åsikter.
 
Nu är det dags att upphöra med skrivandet, frun börjar titta snett på mig, hon tittar på Dicte som går på fyran, jag ska lägga ifrån mig datorn och säga att hennes lugg ligger fint eller nåt. Ha nu en trevlig kväll och fortsatt vecka och gud förbjude att jag vaknar upp som en kvinna, jag har inte råd at stanna hemma en vecka till från jobbet! 
 
// J

Kommentarer

  • Mickis säger:

    Hahahahaha... Jag skrattar så att tårarna rinner!!

    Jag tror att du kanske är lite avundsjuk för att ingen ser när du "klippt" luggen!!

    Svar: Så kan det vara Mickis :) Jag kommer nog aldrig att se när någon annan har gjort det dock! :)
    Jake Sully

    2013-02-26 | 19:23:44
  • Lina säger:

    Ha ha ha ha, ingen skriver som du! <3

    Svar: <3 <3 Nästa gång ska jag försöka förklara hur mannen fungerar :)
    Jake Sully

    2013-02-26 | 22:39:38
    Bloggadress: http://dromfrun.blogg.se
  • jessica säger:

    Jag blev plötsligt lite osäker. Jobbar vi på samma ställe?!

    Svar: Jessica, vi har nog olika perspektiv du o jag! :-)
    Jake Sully

    2013-02-28 | 20:27:23

Kommentera inlägget här: