mannentalar.blogg.se

Hur är det då att vara man (kille)?

Kategori: Allmänt

Det är svårare för mig att beskriva hur vi män är eftersom jag själv är man men jag ska göra mitt yttersta, ni ska få min subjektiva upplevelse. Skapandet av mannen börjar tidigt och de som i allra högsta grad är ansvariga för skapandet av mannen är alla kvinnor som är ders mammor. Detta ständiga passande och gullande gör så att den lilla bebisen snart blir en bortskämd och söndercurlad ung man. Det finns dessutom mycket i våra sociala konstruktioner som tillåter att pojkar gör vissa saker medan det för flickor är strängt förbjudet. Ta bara en sån sak som om lille Kalle sitter naken på golvet och drar sig i snoppen, de flesta säger "Oh titta på lilla Kalle, han sitter och försöker göra snoppen större redan, vad gullig han är"  men om Lisa sitter naken på golvet och drar sig i pullan är det ingen som säger "Oh titta på lilla Lisa som sitter och försöker göra blygdläpparna större, vad gullig hon är". Om Lisa sitter på golvet naken och leker med lilla hönan så bannar man henne och klär på henne genast. 
 
Sedan kommer dessa fantastiska tonår, nu börjar man få lite hår på vissa särskilda ställen, vi killar är otroligt noga med att titta på varandra i duschen i skolan, om det är någon där som inte får hår runt "prinsen" än så lär han bli varse om det varje gång när han tar av sig kläderna, förresten, han får höra det hela tiden. "Prinsen" ja, det är nu han får ett eget i liv, vi har vår hand innanför byxlinningen så ofta vi kan och vi drar i den hela tiden. Vårt liv kretsar kring det som finns i våra byxor, det är som att vår bästa vän är han som finns där nere. Vår röst har förändrats och vi låter lite grann som Scobi doo, hormonerna sprutar i oss och den enda som fortfarande behandlar oss som om vi vore bebisar är vår mamma. När vi sedan har sex med en tjej för första gången så är det kört, allt vi tidigare gjort  och sysslat med är som bortblåst, sex är det enda som finns i vår sjuka tonårshjärna. Jag minns när jag var i tonåren, jag var lite stökig vilket resulterade i att jag fick en socialsekreterare vid namnet Elisabet. När jag besökte henne på kontoret så var jag helt säker på att hon ville nåt annat med mig för hon tittade så konstigt på mig och när hon föreslog att jag skulle följa med henne ut och plocka svamp någon gång istället för att vara ute och supa och slåss så var det kört, nu visste jag! Då måste jag få tillägga att jag var ca 15 år gammal och hon var säkert 40, behöver jag säga mer!? En arbetskamrat brukar säga till mig, "killar är bara snuskiga och vill ligga, vi tjejer drömmer bara om att bli kära och vill sitta hemma och hålla handen", vad tänkte vår skapare på här undrar jag?
 
Sedan kommer trots allt den dagen då vi träffar vår kära partner, vi blir kära som bara den, här upptäcker vår kärlek ganska snart att vi är relativt enkla skapelser, vi har egentligen två behov. Vi vill ligga och vi vill spela tv-spel. Vi är otroligt dåliga på att ta hand om våra kläder, vi är otroligt dåliga på att vattna blommor, senast jag vattnade våra blommor här hemma så vattnade jag även våra plastblommor, jag upptäckte det först när jag såg hur mycket vatten det låg på golvet på vissa ställen. Och nu kommer det bästa, vi killar älskar att få släppa en riktig brakfis, det finns ingen som skrattar så gott som en kille som förstört luften i ett vardagsrum, och dessutom är han så stolt så han önskar att det gick att filma allt, han skulle säkert kunna visa filmen vid högtider och dylikt. Och det finns fortfarande någon som behandlar oss som om vi vore bebisar, gissa vem? Jo precis, våra mammor till våra flickvänners stora förtret :-). 
 
Här börjar trots allt förändringen och den som står bakom den stora förändringen är ofta våra flickvänner, de står helt enkelt inte ut med hur vi är. De kan inte förstå hur vi kan vilja ha sex när är vi är osams, de kan inte förstå hur vi kan vilja ha sex när disken står framme på bordet och vi kan inte förstå hur man bara vill gosa utan att ha sex!?. Nu formas vi in i vårt förhållande, nu får vi killar börja tänka om och försöka se hur kvinnor tänker, nu blir vi tvungna att inse att det vi tänker inte är det som styr för våra kvinnor vill styra oss. Det är därför vi vill behålla våra killkompisar så att vi ska få vara fem år igen och spela tv-spel i 3 dygn medan vi tävlar om vem som fiser högst. Det är därför vi envist håller oss fast vid dessa fotbollskvällar som går på tv helgerna, vi måste helt enkelt få vara killar och gissa vilka som fortfarande behandlar oss som bebisar!?
 
Nu börjar förvandlingen, vi får barn, vi börjar inse att vi måste ta ansvar för oss och våra barn, vi har gett upp tanken på att det automatiskt blir sex när vi masserar frugans axlar, det blir istället artros i lederna av allt knådande. Det som är jobbigast för oss är när unga tonårsgrabbar knackar på dörren och vill umgås med våra tonårsdöttrar, vi vet vad de små jävlarna vill, det är därför vi killar inte villa träffa våra flickvänners pappor :-). Vi män vet vad det handlar om, kvinnor tycker att dessa små tonårspojkar är söta bara, här ska det tydligen också curlas!?
 
Det finns så mycket att beskriva, jag tar i stora drag bara för annars blir det en novell av detta. Männens liv går ofta ut på att jämföra sig med andra män, om vi bygger muskler så är det för att visa andra män hur stora och starka vi är, att det sedan drar till sig kvinnor är bara ett stort plus och desutom får de andra små hannarna en knäpp på näsan :-)
Jag älskar dessa olikheter som finns emellan oss, vad är egentligen manligt och kvinnligt? Skillnaderna finns trots allt och vi killar blir i stort sett alltid behandlade som bebisar av våra mammor, en fråga som automatiskt dyker upp i mitt huvud är, om ni kvinnor ser hur vi killar beter oss och hur vi behandlas av våra mödrar, hur kommer det sig att ni behandlar era söner på samma sätt?
 
Ha en trevlig söndag kväll önskar // J

Kommentarer

  • mickis säger:

    Nu får du mig att fundera på om det inte finns en gnutta dubbelmoral här!?

    "Om Lisa sitter på golvet naken och leker med lilla hönan så bannar man henne och klär på henne genast. " Jag tolkar detta som om du inte tycker att detta är rättvist och att lilla lisa borde ha samma rättigheter till sin kropp som kalle har till sin.. (rätta mig om jag har fel!)

    "Det som är jobbigast för oss är när unga tonårsgrabbar knackar på dörren och vill umgås med våra tonårsdöttrar, vi vet vad de små jävlarna vill". Här har vi samma sak igen! Pojkar tillåts att exprimentera med sin sexualitet medans tjejernas pappor ska skydda döttrarna från sin... eller?

    Svar: Men snälla!! Jag orkar faktiskt inte ens bemöta det!
    Jake Sully

    2013-03-03 | 14:16:24

Kommentera inlägget här: