mannentalar.blogg.se

Lördagstankar..

Kategori: Allmänt

Det har hänt så mycket intressant i veckan så jag vet inte riktigt var jag ska börja, eller jo det vet jag. Jag läste i tidningen att en pappa blivit dömd till samhällstjänst och 17 000 kr i böter. Anledningen till det var att hans dotter under lång tid blivit mobbad av tre killar i skolan, när ingen gjorde något ledsnade han och åkte tilll skolan, där läxade han upp "herrarna", jag måste tillägga att barnen gick i högstadiet. Pojkarna och deras föräldrar anmälde pappan och han dömdes.
 
Jag vet inte hur jag ska resonera kring det här, när min son gick på högstadiet fanns det en kille i skolan som alltid var på honom, så fort de möttes knuffade han honom, han slog på honom och gjorde verkligen hans liv till en pina. Ingen gjorde något och jag ledsnade. Jag sökte upp kille och sa, "du ger dig på det som är mig allra kärast, du slår min son, men du är mycket yngre än jag, så jag komer inte att ge mig på dig. Hädanefter kommer jag att gör på detta vis, varje gång du slår eller på något annat sätt gör illa min son kommer jag att göra exakt likadant på din pappa, du kan också hälsa det till din far så att han inte blir chockad om jag ringer på dörren". Efter detta upphörde mobbandet och jag lovar, jag skulle ha gjort det jag sa till pojken.
 
Jag vet inte om jag tycker att det är rätt men jag känner mig ändå stolt på nåt konstigt sätt över mitt agerande. Som vårdnadshavare är vi yttersta ansvariga för att våra barn sköter sig och blir goda medborgare, mina barn har aldrig mobbat andra under sin uppväxt. Anledningen till det är att jag uppfostrat dem så, jag har alltid bannat mobbing på alla sätt och försökt få mina barn att förstå att alla är lika värda oavsett vad. Det var nog just det som gjorde mig galen, först är det den förbannade skolan som i stort sett alltid blundar för sådant, sen finns det en del föräldrar som hellre sitter med en öl i handen än pratar moral och etik med sina barn. Därför tyckte jag att den som fötjänade att få en blåtira i detta var den andre pojkens far. Hur lamt skolan beter sig i dessa frågor kommer jag att lyfta i ett annat inlägg. Hur som helst så hyllar jag på något sätt denna pappa som agerade, jag förstår honom också. Jag kan också tycka att de som misslyckats i detta är de vuxna som tittat på, de som alltid beter sig värst när någon mobbas är de som ser på utan att göra något. Det är den berömda svansen som möjliggör att mobbingen kan fortsätta! FEGISAR!!!
 
Jag satt och läste Aftonbladet när jag åt lunch, där fanns en bild på Elin Nordegrens palats som snart står färdigt vid stranden i Florida. Ni vet Elin som tidigare varit gift med Tiger Woods. Hon fick närmare 700 miljoner när de skildes efter hans prasslande. Jag måste säga att jag blir lite avundsjuk på det där, hon började som barnflicka hos Parnevik och slutar som mångmiljonär, hon har dessutom ett palats som hon ska bo i nu, bara sovrummet var på 103 kvm. Det är bra jobbat Elin, du började som barnflicka och fick det så bra! Jag tänker inte alls påstå att det är ok det som hon utsattes för av Tigern, det är en helt annan historia och det var ruttet gjort men allvarligt? Tänk er tvärtom, eller jag säger såhär istället, ge mig ett exempel på där det varit tvärtom. Där kvinnan varit mångmiljonär och där mannen fått en massa pengar efter hennes prasslande. Finns den mannen? Eller är det så att rika kvinnor inte prasslar? :-)
 
Stackars lilla Elin som fick det så bra.
 
Nu är det dags att tagga ner lite igen, jag var och tränade tidigare så duschen kallar. När jag gick till gymmet mötte jag tre pappor med barnvagn, det är helt underbart! Fortsätt alla pappor att vara delaktiga och närvarande i era barns liv, barnen behöver båda sina föräldrar! 
 
Ha en trevlig helg // J

Kommentarer


Kommentera inlägget här: